1. De deelnemer:
1.1. die dit reglement niet naleeft kan uitgesloten worden van deelneming of
gediskwalificeerd worden,
1.2. moet in bezit zijn van een geldig B rijbewijs mits behaald voor 1 juli 2015 en anders in bezit zijn van een T rijbewijs,
1.3. mag tijdens de wedstrijd niet onder invloed van alcoholische drank of andere stimulerende middelen zijn,
1.4. moet ten alle tijden zijn of haar voertuig op veilige wijze besturen,
1.5. die niet hoeft te trekken of hiervoor niet opgesteld staat mag zich niet binnen de publieksafzetting be¬geven,
1.6. moet het startnummer duidelijk zichtbaar op de tractor bevestigen,
1.7. die de sleepwagen over de verste afstand verplaatst is winnaar (bij meer full-pulls volgt een finale trek),
1.8. vrijwaart de organisatie van alle schade en aansprakelijkheid die het gevolg zijn van deelname,
1.9. is zelf aansprakelijk voor eventuele verontreiniging (olie, brandstof) op en bij het wedstrijdterrein; deze moet dan door de deelnemer zelf opgeruimd worden. Bij lekkend voertuig moet gebruik gemaakt worden van lekbak, stuk plastic of zeiltje,
1.10. die te laat aan de start verschijnt mag geen trekpoging meer doen in de betreffende klasse.
1.11. mag 1 x deelnemen aan de wedstrijd m.u.v. 2 x sportklasse en de Duo-trek.
2. De tractor:
2.1. mag niet voorzien zijn van dubbellucht of banden met stalen kammen, kettingen of iets dergelijks, m.u.v. de XXL klasse,
2.2. wordt gewogen met chauffeur ,
2.3. mag ballastgewichten hebben mits:
2.3.1. deze vast en niet verplaatsbaar tijdens de trek op een veilige manier aan de tractor bevestigd zijn,
2.3.2. deze niet meer dan 10 cm achter de achterwielen uitsteken,
2.3.3. deze niet hoger dan de achterspatborden bevestigd zijn,
2.3.4. er een ruimte van minimaal 30 cm hoog en 15 cm breed recht boven de trekhaak vrij is,
2.4. mag niet voorzien zijn van (injectie of toevoeging van) andere brandstof dan diesel die voldoet aan de zogenaamde EN 590 norm,
2.5. moet een degelijke veiligheidsbeugel of veiligheidscabine hebben,
2.6. moet WA+ verzekerd zijn, de deelnemer moet dit kunnen aantonen aan de organisatie,
2.7. mag slechts in één klasse deelnemen, m.u.v. Duo-trek, Hobby vs Agri en de Girlpower klassen,
2.8. mag het terrein niet onnodig beschadigen en op het terrein niet te hard rijden (max. 5 km/uur),
2.9. moet een steigerbegrenzer hebben met sleepvoetjes, de hefinrichting mag hiervoor gebruikt worden als deze degelijk geblokkeerd is, de snelkoppelingen degelijk vergrendeld zijn en de sleepvoetjes niet kun¬nen kantelen (5.5ton klassen en zwaarder zijn vrijgesteld),
2.10. mag geen verbinding tussen de hefarmen of steigerbegrenzer hebben die een gevaar of belemmering is voor het aanpikken,
2.11. moet een degelijke trekhaak hebben die:
2.11.1. een inpikoog heeft van minimaal 75 mm,
2.11.2. een aankoppelhoogte heeft die niet hoger is als gesteld voor betreffende klasse,
2.11.3. geen topstang verbinding heeft met een punt boven het hart van de achteras,
2.11.4. in alle richtingen spelingvrij is gemonteerd,
2.11.5. minimaal 45 cm en maximaal 117 cm vanaf hart achterwiel aangehaakt wordt,
2.11.6. indien er sprake is van voorasvering, in de laagste stand van de voorasvering gemeten wordt,
2.11.7. indien gebruik wordt gemaakt van een zelf meegebracht oog, topschalm of zwaaihaak, gemeten wordt aan de vaste trekhaak en niet aan het oog, de topschalm of de zwaaihaak.
2.12. moet aan de voorkant een aanhaakpunt hebben i.v.m. wegslepen,
2.13. die een turbo heeft met uitlaat zonder geluiddemper moet een uitlaat hebben voorzien van een kruis,
2.14. dient voorzien te zijn van werkende remmen.
3. De trekpoging:
3.1. is voor de eerste tractor in iedere klasse die geen algehele proeftrek heeft een proeftrek. Als de afstel¬ling van de sleepwagen dan wijzigt, heeft de eerstvolgende tractor een proeftrek en dient de voorgaande tractor opnieuw een trekpoging te maken,
3.2. mag niet verreden worden met bijrijder(s) op de tractor,
3.3. moet met een strakgetrokken aankoppeling beginnen, rukken is niet toegestaan, ook niet tijdens de trekpoging,
3.4. mag pas gestart worden als de begin- en eindvlagger de groene vlag geven,
3.5. mag niet onderbroken worden door mechanisch te schakelen,
3.6. mag niet gedaan worden met gebruik van hefmechanismen (bedoeld voor vering) aan de assen,
3.7. wordt altijd gediskwalificeerd wanneer de tractor tijdens de trekpoging:
3.7.1. buiten de wedstrijdbaan komt (= aanraken of overschrijden van de krijtlijnen),
3.7.2. onderdelen verliest, tenzij dit gevolg is van duidelijk merkbare materiaalbreuk in de aandrijflijn of turbo,
3.7.3. overmatig vloeistof verliest (= constante stroom vloeistof op de baan), tenzij dit gevolg is van duidelijk merkbare materiaalbreuk in de aandrijflijn,
3.7.4. niet stopt na het geven van de rode vlag (afvlaggen),
3.8. mag éénmaal overgedaan worden en dan vervalt het resultaat van de eerste trekpoging als:
3.8.1. het gas dicht gedaan wordt vóórdat de sleepwagen 30 meter heeft afgelegd , dan wordt de baan niet opnieuw bewerkt. (Als er dan gestopt is vanwege materiaalbreuk mag de trekpoging na de laatste tractor in de klasse over gedaan worden). In een finale mag de trekpoging ook opnieuw gedaan worden als het gas dicht gedaan wordt vóórdat de sleepwagen 30 meter heeft afgelegd,
3.9. 4wiel aandrijving is alleen toegestaan in de klassen Duo-trek, 7500 kg en zwaarder.
4. De Bedrijvencompetitie
4.1. Een geldig team bestaat uit maximaal 4 deelnemers: 4 verschillende trekkers die meedoen in 4 verschillende klassen met 4 verschillende chauffeurs. De klassen Duo-trek, XXL en Autotrek 4WD zijn uitgesloten.
4.2. Puntentelling:
Als je op plek 1 t/m 10 eindigt in de wedstrijdtrek, krijg je punten. De verdeling is als volgt:
1e plaats: 10 punten
2e plaats: 9 punten
3e plaats: 8 punten
etc.
Heeft de klasse waarin één van de deelnemers meedoet minder dan 10 deelnemers? Dan is het maximaal te behalen punten gelijk aan het aantal deelnemers van de betreffende klasse. Bijvoorbeeld bij een klasse met 6 deelnemers is de puntentelling als volgt:
1e plaats: 6 punten
2e plaats: 5 punten
3e plaats: 4 punten
etc.
Van de 4 verschillende deelnemers van het team worden de punten bij elkaar opgeteld. Het team met de meeste punten wint de bedrijvencompetitie.
REGLEMENT Autoklasse 4WD
De deelnemer
- moet een geldig autorijbewijs hebben
- mag tijdens de wedstrijd niet onder invloed van alcoholische drank zijn
- die niet hoeft te trekken of hiervoor niet opgesteld staat, mag zich niet binnen de baanafzetting begeven
- startnummer moet aan beide zijden duidelijk zichtbaar zijn
- vrijwaart de organisatie van alle schade en aansprakelijkheid, die het gevolge zijn van wedstrijd deelname
- is zelf aansprakelijk voor eventuele verontreinigingen (olie, brandstof) op en bij het wedstrijdterrein, moeten door de deelnemer zelf opgeruimd worden
- die te laat aan de start verschijnt, mag geen trekpoging meer doen in de betreffende klasse
- op het terrein moet op een verantwoordelijk manier en niet harder dan 5 km per uur gereden worden
- die dit reglement niet naleeft, kan uitgesloten worden van deelneming of gediskwalificeerd worden
- mag 1 keer deelnemen aan de wedstrijd
De trekpoging
- moet met een strakgetrokken aankoppeling beginnen, rukken is niet toegestaan
- mag pas gestart worden als de groene vlag gegeven is
- die binnen 10 meter gestopt wordt, mag 1 keer over gedaan worden, dan wordt er niets aan de baan gedaan
- moet gestopt worden als er afgevlagd wordt, doorrijden heeft diskwalificatie tot gevolg
- wordt afgevlagd wanneer auto buiten de wedstrijdbaan komt
De auto
- moet een standaard fabrieksauto zijn (dus niet opgevoerd)
- moet WA verzekerd zijn
- mag een maximaal gewicht hebben van 3500 kg
- mag alleen aangekoppeld worden aan de standaard trekhaak (dus geen boventrekhaak!)
- mag 1 keer deelnemen aan de wedstrijd